ریپورتاژ آگهی
موزه های كرمانشاه

موزه های كرمانشاه

موزه پارینه سنگی كرمانشاه نخستین موزه تخصصی در این زمینه است كه تا كنون در خاورمیانه افتتاح شده و حاوی كهن ترین مدارك كشف شده از سكونت انسان در ایران شامل ابزارهای سنگی و سنگواره جانوران شكار شده است.
  • 1400/11/06
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : کرمانشاه
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : كرمانشاه به عنوان یكی از تاریخی ترین و قدیمی ترین شهرهای كشور كه ماوای نخستین سكونتگاه های بشر نیز بوده است.
تلفن : 66059000-021

موزه پارینه سنگی كرمانشاه؛ تنها موزه پارینه سنگی خاورمیانه

موزه پارینه سنگی كرمانشاه نخستین موزه تخصصی در این زمینه است كه تا كنون در خاورمیانه افتتاح شده و حاوی كهن ترین مدارك كشف شده از سكونت انسان در ایران شامل ابزارهای سنگی و سنگواره جانوران شكار شده است.

كرمانشاه به عنوان یكی از تاریخی ترین و قدیمی ترین شهرهای كشور كه ماوای نخستین سكونتگاه های بشر نیز بوده است، همواره در ایام تعطیلات نوروزی میزبان صد ها هزار نفر از گردشگران داخلی و خارجی است كه در این میان آشنایی گردشگران و مسافرین نوروزی با نقاط تاریخی، طبیعی، گردشگری، مذهبی و موزه منحصر به فردی هم چون نخستین موزه پارینه سنگی خاورمیانه در این استان بسیار حائز اهمیت است.

 

موزه های كرمانشاه-ihxDhxJGRB

وجود محوطه های پارینه سنگی متعدد در منطقه زاگرس و نیز شرایط مساعد این منطقه در اثر شكار را می توان از دلایل احداث تنها موزه پارینه سنگی خاورمیانه در كرمانشاه دانست.از آنجایی كه این موزه، یكی از موزه های مادر محسوب می شود، در آن ابزارهایی هم چون، سنگ های مادر، تبردستی، سنگ ها و تیغه های اكسیدنی، مولاژ جمجمه های انسان از عصر حجر ( تقریبا ۱۰۰ هزار سال پیش ) تا به امروز قرار گرفته است.آثاری از دوران پارینه سنگی در سراسر كشور، از جمله آثار كشف شده در غار شكارچیان، غار مرتاریك، غار وزمه ( در اسلام آباد غرب)، بقایای استخوان های جانوران منقرض شده در خراسان و لرستان و … از دیگر آثاری است كه در موزه پارینه سنگی كرمانشاه به نمایش در آمده است.

 

موزه های كرمانشاه-VgeoAYamZT

موزه پارینه سنگی كرمانشاه موزه تخصصی پیش از تاریخ جهان

همچنین با نمایش انسان نئاندرتال در موزه پارینه سنگی كرمانشاه، این موزه در ردیف موزه های تخصصی پیش از تاریخ جهان جای گرفته است.در این موزه، مولاژ مردی نئاندرتال در حال حمل لاشه یك شكار و دو نمونه دیگر كه نشانگر دیگر فعالیت های این شكارگران عصر سنگ می باشد، به نمایش درآمده است.این مولاژ كه در ابعاد واقعی ساخته شده، توسط گروهی از هنرمندان پیكره ساز و تحت نظر دكتر فریدون بیگلری ( باستان شناس و متخصص پارینه سنگی ) ساخته شده است.با توجه به اینكه ساخت اینگونه مولاژها بسیار فنی و حساس است، تنها تعداد معدودی از موزه های مشهور دنیا موفق شدند نمونه های قابل قبولی از این انسانهای منقرض شده را به نمایش بگذارند.

نقشه موقعیت غارها، پناهگاهها و دیگر زیستگاههای دوره پارینه سنگی ایران، تصاویر این مكانهای باستانی و پخش فیلمهای مستند درباره پارینه سنگی ایران و جهان از دیگر جذابیت های این موزه می باشد كه علاوه بر اطلاع رسانی به مردم، قابل استفاده متخصصین این دوره نیز هست.موزه پارینه سنگی كرمانشاه نخستین موزه تخصصی در این زمینه است كه تا كنون در خاورمیانه افتتاح شده و حاوی كهن ترین مدارك كشف شده از سكونت انسان در ایران شامل ابزارهای سنگی و سنگواره جانوران شكار شده است.موزه پارینه سنگی (زاگرس) كرمانشاه در مجموعه تكیه بیگلربیگی كه از آثار برجسته معماری عصر قاجار در كرمانشاه است، قرار دارد و همه روزه پذیرای گردشگران، میهمانان و دوستدار تاریخ است.

 

موزه های كرمانشاه-66fe85R30Y

موزه سنگ طاق‌بستان
نام موزه ای در محوطه تاریخی طاق بستان در شهر كرمانشاه است. كه در حدود ۴۵ اثر سنگی مربوط به دوره های اسلامی و ساسانیان در آن نگهداری می شود.همچنین این موزه شامل ۱۴ سرستون مربوط به دوران ساسانیان است كه برای ساخت كاخی تدارك دیده شده اند ولی هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته اند. بر روی سرستون‌ها نقش ایزد بانو آناهیتا، ایزد بهرام، اهورامزدا، درخت زندگی و نیلوفر كنده كاری شده است و در بخشی دیگر از موزه نیم تنه خسرو پرویز نگهداری می شود همچنین تابوت دوره ساسانی و در بخش هایی از موزه كوزه هایی مربوط به همین دوران قرار دارد كه در محیط باز موزه نگهداری می شوند. قسمت دیگری از موزه نیز بقایای كاخی مربوط به دوران قاجار و در حدود ۱۲۸۰ تا ۱۲۹۰ هجری شمسی در شهر قصرشیرین وجود دارد كه در جنگ ایران و عراق نابود شده و آثار این قسمت از موزه به صورت باز هستند.

 (ایزد بهرام بر روی یك سر ستون)

موزه های كرمانشاه-Le5SsdS7c2

تندیس خسرو پرویز)

 

موزه های كرمانشاه-Bgvbh0qJqw

(یك تابوت مربوط به دوره ساسانی)

 

موزه های كرمانشاه-28VcC5kjor

 

موزه های كرمانشاه-eDSgi0Nymn

موزه پوشاك و زیور آلات استان كرمانشاه نام موزه ای در شهر كرمانشاه است [۱] كه در عباسیه تكیه معاون الملك قرار دارد.

 

موزه های كرمانشاه-SgpfsRnaD6

 

موزه های كرمانشاه-Qxf8eIqrdZ

 

موزه های كرمانشاه-lGVKo1zvzY

 

موزه های كرمانشاه-tpyfyydUX0

(لباس زن های قصر شیرین)

 

موزه های كرمانشاه-4Gz3mYCxa5

(لباس مرد های قصر شیرین)

 

موزه های كرمانشاه-Zw4TjqqSBZ

(لباس مردم گیلان غرب)

موزه های كرمانشاه-UJ4ofoFfHu

(لباس مردم سنجابی و گوران)

 

موزه های كرمانشاه-gRKze73r9H

لباس مردم هرسین)

 

موزه های كرمانشاه-LpxCPEU2MK