ریپورتاژ آگهی
دو مناره دارالضیافه اصفهان

دو مناره دارالضیافه اصفهان

سبك تزئینات بنا آن را به دوره مغول مربوط می كند. بلندی مناره ها به ۳۸ متر می رسد ودارای تزئینات ظریف كاشی در قسمت تاج مناره ها می باشد.
  • 1400/12/10
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : مساجد تاریخی ایران
آدرس : دو مناره دارالضیافه از جاهای دیدنی اصفهان در خیابان كمال محله جوباره در طرفین كوچه ای كه از قدیم به نام “حاج كاظم” معروف بوده دو مناره مدور قرار دارد
تلفن : 66059000-021

مناره‌های دارالضیافه یكی از جاهای دیدنی اصفهان می باشد. این مكان دیدنی مربوط به سده ۸ ه.ق است و در محوده ، چهارراه ابن سینا، واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شماره ثبت ۲۷۲ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
بر فراز سردری دو گلدسته زیبای آجری كه به مقرنس‌كاری و كاشی معرق رنگین آذین‌بندی شده‌است و دارای پوششی از كاشی فیروزه‌ای در بافت شطرنجی و آجری است، دیده می‌شود. دو مناره دارالضیافه از جاهای دیدنی اصفهان در خیابان كمال محله جوباره در طرفین كوچه ای كه از قدیم به نام “حاج كاظم” معروف بوده دو مناره مدور قرار دارد كه دارای تزئینات مقرنس كاری هستند. كتیبه های این دو مناره به خط نسخ است.
سبك تزئینات بنا آن را به دوره مغول مربوط می كند. بلندی مناره ها به ۳۸ متر می رسد ودارای تزئینات ظریف كاشی در قسمت تاج مناره ها می باشد.
تحقیقات و بررسی های پژوهشگران در باره این دو مناره بیانگر این نكته است كه قدمت آن ها به ربع اول قرن هشتم هجری می رسد و بقایای یك مجموعه بزرگ می باشند كه در قرن چهاردهم میلادی زمان حكومت سلطان محمد خدابنده معمور، برقرار و آباد بوده است.
بنا به اظهارات عده ای دو مناره دارالضیافه اصفهان را مربوط به دوران آل مظفر دانسته و گروهی دیگر آن ها را به دوره سنجریه نسبت می دهند. اما با توجه به مقرنس كتیبه به جا مانده این بنا متعلق به دوران اولجایتو ایلخانی است.
در مناره های دارالضیافه از جاهای دیدنی اصفهان تزئینات كاشی كاری صورت گرفته، پس به نظر می رسد كه سردر كاروانسرای با شكوهی بوده كه متعلق به امیری در دوره ایلخانی است. پس در قدیم عمارتی مجلل متصل به سردر مناره ها قرار داشته است. با توجه به نظرات بیان شده و بودن كتیبه ای كه دو جمله آن بیشتر قابل خواندن نیست می توان این حدسیات را قابل قبول دانست.
درباره نام حقیقی مناره ها به دو اسم دارالضیافه و دارالضیاء اشاره شده است. دو مناره بر روی پایه های قطور هشت ضلعی قرار گرفته اند. این پایه ها در حدود ۳۰ متر ارتفاع دارند. كتیبه مقرنس در بالا مناره با خط ثلث بر روی كاشی لاجوردی نوشته شده و با توجه به متن نگارش احتمال دارد در اطراف مناره ها مسجدی وجود داشته است.
در داخل مقرنس های دو مناره تاریخی اصفهان اسامی از محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین آورده شده و پوشش تزئینات مناره ها به خط بنایی فیروزه ای بر زمینه شطرنجی آجری می باشد.
دو مناره دارالضیافه اصفهان یكی از جاذبه های تاریخی و مذهبی استان اصفهان می باشد كه پیشنهاد می شودن دیدن این جاذبه دیدنی استان اصفهان را از دست ندهید.

 

دو مناره دارالضیافه اصفهان-V4XH1g3fzt

دو مناره دارالضیافه اصفهان-3uHOeEtmTp

دو مناره دارالضیافه اصفهان-2Ba3i8hZtZ

دو مناره دارالضیافه اصفهان-ds5cR90MiZ