ریپورتاژ آگهی
كویر چوپانان اصفهان

كویر چوپانان اصفهان

یكی از جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری اصفهان كویر چوپانان اصفهان است
  • 1400/12/10
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : كویرهای ایران
آدرس : روستا چوپانان در هشتاد كیلومتری استان انارك اصفهان قرار دارد و این كویر مخوف كه توسط ماسه زارهایی كه به ریگ جن معروف است، احاطه شده است.
تلفن : 66059000-021

یكی از جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری اصفهان كویر چوپانان اصفهان است .بیابان همیشه یك آرامش مرموز در خود دارد. دراز كشیدن روی شنهای گرم بیابان در یك غروب زیبای خورشید آرامش فراموش نشدنی دارد كه ممكن است هرگز در مكان دیگری تجربه نكنید.
كشور ایران در یك فلات وسیع قرار دارد. یك ششم از این فلات با بیابان هایی پوشیده شده است كه دارای آب و هوای خشك است.
كویر چوپانان یكی از جاهای دیدنی اصفهان یكی از كویر های ناشناخته در استان اصفهان ، كه در اطراف ماسه ها قرار گرفته و به آسانی نمی شه به این منطقه سفر كرد روستایی با همین نام در این منطقه قرار داره. این كویر مخوف، به ریجن هم معروفه. تپه های كویری حاشیه ای چوپانان آنچنان ارتفاع گرفتن كه گویا روستا در عمق دره ای قرار گرفته. خانه ها و بادگیر ها در هرم گرما همچون سرابی به چشم میاید
یكی از دلایل اصلی كه بیابان های ایران را منحصر به فرد و خاص می كند این است كه در این بیابان ها زنجیره های بی پایانی از كوه ها را می یابید كه چشم اندازی زیبا ساخته اند. شن ، آسمان روشن و درخشان و سكوت محض، ویژگی های مشترك بیابان ایرانی است. با این حال هر یك از بیابان های ایران، ویژگی خاص خود را دارد.
اصفهان، یكی از استان های اصلی كویری در ایران است. روستاهای متعدد و اقامتگاه های كویری بسیاری مانند روستا و كویر مصر، روستای چوپانان، روستای عروسان و … در این منطقه از جاذبه های گردشگری به شمار می آیند.

روستای صد و ده ساله چوپانان یكی از جاهای دیدنی اصفهان با جمعیتی بالغ بر ۱۵۰۰ نفر در هشتاد كیلومتری استان انارك اصفهان قرار دارد و این كویر مخوف كه توسط ماسه زارهایی كه به ریگ جن معروف است، احاطه شده است. این روستای زیبا در سال ۱۲۸۰ توسط چند شتربان اهل انارك تأسیس شد. تپه‌های كویری حاشیه‌ای چوپانان آنچنان ارتفاع گرفتن كه گویا روستا در عمق دره‌ای قرار گرفته است. خانه‌ها و بادگیرها در هرم گرما همچون سرابی به چشم می‌آیند. آنها در این روستا قناتی حفر كردند و پس از تكمیل قنات متوجه شدند آب آن برای كشاورزی مناسب است و به این ترتیب پایه اولیه روستا گذاشته شد. امروزه اكثر ساكنان روستا كامیون دار هستند و در معدن های اطراف این روستا كار می كنند. كوه های عباس آباد، عروسان، كشكی ، زرمو ، كوه سفید و كوه های كوچه، این روستای زیبا را جذاب تر كرده اند. معدن سرب نخلك با قدمتی ۲۰۰۰ ساله در پنجاه كیلومتری این روستا واقع شده و اكثر جوانان روستا در آن مشغول به كار هستند.
انار، انجیر، گندم ، جو، یونجه و پسته و سیفی كاری از محصولات چوپانان هستند . نخلستان های این روستا در هنگام ورود چشم ها را به خود جلب می كند و زیبایی منحصر به فردی دارد. در سال های اخیر اداره جنگلبانی و منابع طبیعی، به منظور تثبیت شن های روان اطراف روستا، اقدام به كاشت بوته های تاق كرده است كه تا حدودی این منطقه را جنگلی نشان میدهد.
كویر چوپانان از جاهای دیدنی اصفهان به علت كویری بودن تابستان های بسیار گرم و زمستان های بسیار سردی دارد . در زمستان و بهار بادهای شدیدی و باران های شدیدی می آیند كه آب كشاورزی روستا را تأمین می كند.
پیاده روی در طول تپه های شن و ماسه طلایی، بازدید از چند ضلعی های نمكی، شتر سواری، جمع شدن كنار آتش در شب و تماشای آسمان پر ستاره بی نظیر و خیره كننده ای، سفر شما را فراموش نشدنی خواهد كرد. همان طور كه خورشید به آرامی در آسمان ناپدید می شود، به آرامی صحنه ای با شكوه از درخشش میلیون ها ستاره به نمایش در می آید . درخشش راه شیری را در این منطقه نزدیك تر از هر گوشه جهان می توان لمس كرد.
در روستای چوپان هیچ هتلی وجود ندارد و تجربه زندگی در خانه های محلی و افراد بومی سفر را هیجان انگیز تر می كند. خانه های محلی در فضایی باز و محیطی سنتی پذیرای مسافران است و به جز لذت بردن از معاشرت با افراد بومی، میتوانید غذاهای محلی را نیز تجربه كنید. در تابستان میتوانید در دل كویر چادر بزنید و از تماشای آسمان پرستاره لذت ببرید اما در زمستان حتما باید سرپناهی گرم داشته باشید.
دقت داشته باشید كه در جاده منتهی به چوپانان، استراحتگاه و توقفگاهی نیست و در اكثر مناطق موبایل نیز از دسترس خارج است.

 

كویر چوپانان اصفهان-Y4b3FA98UB

كویر چوپانان اصفهان-cpxbOajUrW

كویر چوپانان اصفهان-Q61lbfx3os

كویر چوپانان اصفهان-IIuQOz3PRC