ریپورتاژ آگهی
مدرسه كاسه گران اصفهان

مدرسه كاسه گران اصفهان

مدرسه كاسه گران از جاهای دیدینی در اصفهان به دلیل در برداشتن تزئینات گچبری و خطوط بنائی در عداد آثار بسیار زیبای دوره صفویه به شمار می آید
  • 1400/12/10
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : مدرسه های قدیمی ایران
آدرس : آدرس : اصفهان نزدیك مسجد جامع اصفهان در بازار
تلفن : 66059000-021

مدرسه كاسه گران از جاهای دیدنی اصفهان مربوط به دوره صفوی است و در سبزه میدان، بازار ریسمان واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ با شمارهٔ ثبت ۳۸۶ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مدرسه كاسه گران از جهای دیدنی اصفهان از بناهائی است كه در آخرین سال سلطنت شاه سلیمان و آغاز حكومت شاه سلطان حسین صفوی در نزدیك مسجد جامع اصفهان در بازار ساخته شد. بانی مدرسه امیرمحمد مهدی حكیم اردستانی است. مدرسه كاسه گران در دو طبقه و به صورت دو ایوان در قسمت های شمال شرقی و جنوب غربی ساخته شده است، حجره ها در یك حیاط مركزی به شكل ۸ گوش نامنظم ساخته شده اند.
كتیبه سر در مدرسه به خط ثلث با كاشی سفید معرق بر زمینه لاجوردی به تاریخ ۱۱۰۵ هجری قمری به قلم “عبدالله رجال” است. در این كتیبه به نام شاه سلیمان صفوی و حكیم الملك اردستانی اشاره شده است. بر سكوهای طرفین سر در مدرسه نیز با خط بنائی آیات قرآن به تاریخ ۱۱۰۳ هجری قمری نوشته شده است. در اشكال مربع طرفین سر در مدرسه هم،‌ با خط نستعلیق و خط بنائی و خط ثلث ضمن اشعاری نام ” محمد مومن بنا اصفهانی” و”محمد ابراهیم اصفهانی” با تاریخ ۱۱۰۳ نوشته شده است.
در اطراف ایوان شمالی مدرسه كاسه گران كتیبه ای به خط ثلث سفید بر روی زمینه قهوه ای گچبری شده است. این كتیبه طولانی كه روایتی از حضرت رسول (ص) است به خط جعفر بن عبدالله نوشته شده است. تاریخ این كتیبه نیز ۱۱۰۳ هجری قمری است.
در اطراف سردر داخلی این مدرسه دیدنی در اصفهان كتیبه ای به صورت قرینه كتیبه ایوان شمالی وجود دارد كه آن نیز ثلث لاجوردی بر زمینه سفید نوشته شده است. به نوشته منابع و مآخذ مختلف، حكیم الملك اردستانی كه از اطباء حاذق بوده است به هندوستان رفته و پس از مدتی به ایران مراجعت می نماید و بنای مدرسه را آغاز می كند. بنابراین این مدرسه در ابتدا شمسیه و سپس به حكیمیه معروف می شود.
مدرسه كاسه گران از جاهای دیدینی در اصفهان به دلیل در برداشتن تزئینات گچبری و خطوط بنائی در عداد آثار بسیار زیبای دوره صفویه به شمار می آید
آدرس : اصفهان نزدیك مسجد جامع اصفهان در بازار

 

مدرسه كاسه گران اصفهان-xUVfDZoCQ7

مدرسه كاسه گران اصفهان-ot4peZAo51

مدرسه كاسه گران اصفهان-AaLQ1jUSnq