ریپورتاژ آگهی
میدان امام علی اصفهان

میدان امام علی اصفهان

میدان امام علی از جاهای دیدنی اصفهان ساخت آن مربوط به زمان سلجوقیان ‌می‌باشد
  • 1400/12/10
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : میدان امام علی از جاهای دیدنی اصفهان در مركز شهر اصفهان واقع شده است
تلفن : 66059000-021

سبزه میدان اصفهان كه نام امروزی آن میدان امام علی است، با نام‌های تاریخی میدان عتیق و میدان كهنه نیز شناخته می‌شود. با زیرگذر، پاركینگ طبقاتی و یك سازه مسطح نسبتاً ذوزنقه‌ای شكل، سبزه میدان در نزدیكی تعدادی از مكان های دیدنی اصفهان قرار دارد و از یك سو مسجد جامع اصفهان را به بنای هارونیه و از سوی دیگر به مدرسه و كاروانسرای كاسه‌گران و بازار بزرگ اصفهان متصل می‌كند. سبزه میدان كه در گذشته با نام عتیق خوانده می‌شد، زمانی مهم‌ترین میدان اصفهان به شمار می‌رفت. اما با پیدایش میدان نقش جهان و هجوم كسبه به سمت آن، میدان عتیق، كهنه میدان نام گرفت. با قرار گرفتن در چهار محور اصلی شهر اصفهان یعنی خیابان ولی عصر، هاتف، عبدالرزاق و مسجدجامع، سبزه میدان هنوز یكی از مناطق مهم و پر رفت و آمد شهر اصفهان محسوب می‌شود.

میدان امام علی از جاهای دیدنی اصفهان در مركز شهر اصفهان واقع شده است. شكل ظاهری این میدان از گذشته‌های دور بصورت ذوزنقه و مستطیل بوده است و به همین دلیل شهرت فراوانی دارد. در ادامه به بررسی تاریخچه میدان امام علی اصفهان پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.
میدان امام علی از جاهای دیدنی اصفهان ساخت آن مربوط به زمان سلجوقیان ‌می‌باشد همچنین مشهور با نام‌های تاریخی میدان عتیق و میدان كهنه، نام میدانی واقع در مركز شهر اصفهان است كه از احیای سبزه‌میدان (میدان عتیق یا میدان كهنه با مسجد جامع ایجاد می‌گردد كه متشكل از چهار فضای اصلی شامل مجموعه میدان اصلی، جلوخان مسجد جامع، مجموعه زیرگذرها و پاركینگ و قطعات بلافصل پیرامون میدان می‌باشد كه فاز اول آن یعنی زیرگذرها به بهره‌برداری رسیده‌است.
میدان امام علی از جاهای دیدنی اصفهان شامل زیرگذر و پاركینگ طبقاتی به همراه یك سازه مسطح نسبتاً ذوزنقه شكل است كه از یك سو مسجد جامع اصفهان را به بنای هارونیه و از سوی دیگر به مدرسه و كاروانسرای كاسه‌گران و بازار بزرگ اصفهان متصل می‌كند.
فاز دوم میدان در ۳۱ مرداد سال ۱۳۹۲ با حضور مقامات ایران از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به شكل رسمی افتتاح شد.
میدان امام علی از جاهای دیدنی اصفهان می باشد كه این میدان در گذشته با نام عتیق خوانده می‌شد، زمانی مهم‌ترین میدان اصفهان بود. اما میدان نقش جهان، كسبه را به سوی خود خواند و عتیق، كهنه میدان نام گرفت. میدان عتیق اصفهان هنوز هم یكی از میادین مهم اصفهان محسوب می‌شود. امروزه اگرچه آن را به نام كهنه میدان یا سبزه میدان می‌شناسند، اما روزی این میدان با وسعتی قریب به دو برابر آنچه امروز دیده می‌شود، میدان اصلی شهر اصفهان بود. براساس اسناد موجود میدان عتیق اصفهان پیش از صفویه و در دوران سلجوقیان، میدان اصلی و مركز اصلی شهر اصفهان محسوب می‌شده است. زمانی كه شاه عباس صفوی میدان نقش جهان را می‌سازد، این میدان به مرور آن همه اعتبار خود را از دست می‌دهد و عمده كاسبی‌ها به طرف میدان نقش جهان كشیده می‌شود. این موضوع به مرور زمان باعث می‌شود میدان عتیق از یادها برود و فضاهایی كه روزگاری محدوده میدان محسوب می‌شدند دچار ساخت و ساز شود. میدان عتیق امروز به علت قرار گرفتن در چهار محور اصلی شهر اصفهان یعنی خیابان ولی عصر، هاتف، عبدالرزاق و مسجدجامع هنوز یكی از مناطق مهم و پر رفت و آمد شهر اصفهان محسوب می‌شود. بازار زغال فروش‌ها كه امروز به این نام شناخته شده، زمان سلجوقیان هسته اصلی میدان عتیق بوده و امروزه مركز تجمع افرادی با شغل‌های كاذب از قبیل فروش لباس‌های دست دوم و زغال شده است.

 

میدان امام علی اصفهان-fg0IoDrYLZ

میدان امام علی اصفهان-eZbOmbGnZV

میدان امام علی اصفهان-4PjUoNyCoE