ریپورتاژ آگهی
كلیسای گریگور لوساووریچ مقدس اصفهان

كلیسای گریگور لوساووریچ مقدس اصفهان

هموطنان ارامنه در زمان شاه عباس صفوی برای جلوگیری از غارت و تاخت‌ و تاز تركان عثمانی به پایتخت این سلسله یعنی اصفهان كوچانده شدند. این ارامنه پیشتر در جلفا سكونت داشتند
  • 1400/12/10
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : كلیساهای تاریخی ایران
آدرس : استان اصفهان, اصفهان-محله جلفا، خیابان خاقانی، كوچه میدان كوچك
تلفن : 66059000-021

هموطنان ارامنه در زمان شاه عباس صفوی برای جلوگیری از غارت و تاخت‌ و تاز تركان عثمانی به پایتخت این سلسله یعنی اصفهان كوچانده شدند. این ارامنه پیشتر در جلفا سكونت داشتند و با ورود به اصفهان با اجازه از شاه صفوی كلیساهای بسیاری را بنا كردند. این كلیساها با الهام از معماری ایرانی ساخته شدند و نسبت به كلیساهای ارمنی تفاوت هایی در تزیینات بیرونی داشتند.

كلیساها مكانی برای عبادت مسحیان به شمار می روند و نزد آنها از قداست خاصی برخوردار هستند. در این میان كلیساهای تاریخی علاوه بر ارزش مذهبی دارای ارزش تاریخی نیز هستند.
كلیسای گریگور( لوساووریچ مقدس )

كلیسای گریگور كه با نام لوساووریچ مقدس نیز شهرت دارد بنایی مربوط به دوره صفوی و ساخته شده از خشت و آجر درسال ۱۶۳۳ میلادی است. بنای كلیسا مستطیلی به ابعاد ۱۷ در ۵.۷ متر را شامل می شود كه دیوارهای داخلی آنها مزین به نقاشی هایی می باشند. این نقاشی ها در گذشته تمامی سطح دیوار را می پوشاندند اما امروزه از بین رفته و تنها بخش هایی از آنها باقی مانده است.
در كنار كلیسا نمازخانه‌ای كوچك قرار دارد كه ساخت آن به سال ۱۷۱۴ میلادی باز می گردد. نام این اثر از تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ی ۷۶۴۸ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

آدرس: محله جلفا، خیابان خاقانی، كوچه میدان كوچك

كلیسای گریگور لوساووریچ مقدس اصفهان-oeb5L50hRW

كلیسای گریگور لوساووریچ مقدس اصفهان-HYSETqywU1

كلیسای گریگور لوساووریچ مقدس اصفهان-3pvshYqSuR

كلیسای گریگور لوساووریچ مقدس اصفهان-SE5eu0kBY8