ریپورتاژ آگهی
مادی نیاصرم اصفهان

مادی نیاصرم اصفهان

مادی نام خاصی است كه در منطقه اصفهان از گذشته بر نهرهای منشعب زاینده رود و جاری در سطح شهر نهاده شده است.
  • 1400/12/10
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : رودخانه های ایران
آدرس : مادی « نیاصرم » از كنار پل وحید در پارك ناژوان شروع شده و پس از عبور از خیابانهای صائب ، شهید بهشتی ، اردیبهشت ، ابوذر ، شمس آبادی ، چهارباغ ، فردوسی ، خواجو ، مشتاق و بزرگمهر ، در محله مهرآباد دو شاخه می شود
تلفن : 66059000-021

اگر خارج از منطقه اصفهان از مادی حرف بزنید یا وقتی با یك گردشگر ناآشنا كه به اصفهان سفر كرده از مادی های اصفهان سخن بگویید شاید تنها چیزی كه در وهله نخست به ذهنش می رسد این باشد كه منظور شما بازمانده ای از قوم ماد است. اما در واقع مادی نام خاصی است كه در منطقه اصفهان از گذشته بر نهرهای منشعب زاینده رود و جاری در سطح شهر نهاده شده است.
مادی به جوی‌ها و نهرهایی گفته می‌شود كه جهت تقسیم مقداری از آب زاینده رود در شهر اصفهان در زمان صفویان توسط شیخ بهایی احداث گردید.
در ادامه با سیری در ایران همراه باشید تا پ آب ترین مادی اصفهان آشنا شوید. مادی نیاصرم نام یكی از مادی‌های شهر اصفهان است. این مادی در داخل شهر اصفهان در نزدیكترین فاصله نسبت به زاینده‌رود قرار گرفته است و پرآب‌ترین مادی اصفهان بوده است. این مادی از كنار پل مارنان سرچشمه گرفته با ادامه مسیر خود به سمت بزرگمهر به سه انشعاب تقسیم شده كه یكی به سمت شاهزید (هشت بهشت شرقی) و دو انشعاب دیگر به سمت خیابان مشتاق دوم به سمت زمینهای كشاورزی رفته است.
مادی « نیاصرم » از كنار پل وحید در پارك ناژوان شروع شده و پس از عبور از خیابانهای صائب ، شهید بهشتی ، اردیبهشت ، ابوذر ، شمس آبادی ، چهارباغ ، فردوسی ، خواجو ، مشتاق و بزرگمهر ، در محله مهرآباد دو شاخه می شود .
شاخه ای به نام « مادی سنگ » به سمت شمال شرقی رفته و بعد از گذر از خیابان ۲۲ بهمن به مادی علیرضاخان می ریزد .
شعبه اصلی هم به مسیر خود ادامه داده و پس از گذر از بزرگراه شهید آقابابایی وارد محدوده شهرستان شده و برای مشروب كردن اراضی منطقه به چند قسمت تقسیم میشود .
بر اساس طومار شیخ بهایی سهم آب مادی نیاصرم ۱۹۴ سهم است و زمینهای خوراسكان ، پزوه ، ابهر ، بوزان ، محمد آباد ، شهرستان ، خاتون آباد ، چنگان و تا نزدیكی سروشفادران را سیراب میكند .
مادی نیاصرم در مسیر خود از كنار آرامگاه صائب تبریزی در خیابان صائب و سازمان انتقال خون در میدان خواجو و از داخل سازمان صدا و سیمای مركز اصفهان در خواجو عبور می كند .
از پُلهای بسیار معروف اصفهان « پُل شیری » است كه در محل تقاطع خیابان صائب و شهید مطهری بر روی مادی نیاصرم قرار دارد .

 

 

مادی نیاصرم اصفهان-0ldbKc1c3S

مادی نیاصرم اصفهان-reJxFx8Ezs

مادی نیاصرم اصفهان-sy0QIr0xcb