ریپورتاژ آگهی
روستای یزدلان اصفهان

روستای یزدلان اصفهان

روستای یزدلان اصفهان، یكی از روستاهای مشهور این استان و از توابع شهرستان آران و بیدگل می‌باشد. روستایی واقع در حدود ۳۰ كیلومتری
  • 1400/12/08
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : استان اصفهان، شهرستان آران وبیدگل، بخش كویرات، دهستان كویر، روستای یزدلان
تلفن : 66059000-021

روستای یزدلان اصفهان، یكی از روستاهای مشهور این استان و از توابع شهرستان آران و بیدگل می‌باشد. روستایی واقع در حدود ۳۰ كیلومتری جنوب شرقی كاشان و شش كیلومتری ابوزیدآباد كه جمعیت آن كمتر از ۴۰۰ نفر است. باید بدانید كه اهالی این روستا گویش مربوط به ابوزیدآباد یعنی بیذویه را برای خود برگزیده اند. دو امامزاده معروف به نام‌های شاهزاده زین‌الدین (ع) و شاهزاده حسین در روستای یزدلان بسیار مورد تكریم و احترام اهالی بوده و هر روزه پذیرای مردم و گردشگران است. علاوه بر امامزادگان شریف كه نسبشانبه امام موسی كاظم (ع) برمی‌گردد، چهار نفر از فرزندان جابر بن انصاری نیز در این مكان به خاك سپرده شده‌اند. زیارتگاهی با ساختمانی مربوط به ۸۰۰ سال پیش یعنی دوران سلجوقیان كه تاكنون چندین بار و در طول ادوار مختلف تاریخی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. باید بدانید كه نام این روستای زیبا به زبان بیذوی یلو (yaloo ) بوده و در زبان شیرین بیذوی به معنای پهلوانان یا یلان می‌باشد.
آب روستای یزدلان، برای مدت قرن‌ها از قناتی سرچشمه گرفته از جنوب روستا تأمین می‌شد. اما متأسفانه با خشك شدن این قنات، چاه آب جای آن را گرفته است. باید بدانید كه تنها مدرسه‌ این روستا مدرسه ابتدایی است كه سه كلاس را در خود جای داده و دانش‌آموزان به صورت همزمان در آنجا تحصیل می‌كنند. متأسفانه، دانش‌آموزان برای درس خواندن در مقاطع بالاتر باید به ابوزیدآباد بروند.

 

روستای یزدلان اصفهان-tAUgPgE0OG

روستای یزدلان اصفهان-A0TCDVVb2p

روستای یزدلان اصفهان-ojxpyuwdIT

روستای یزدلان اصفهان-7PCI617fAa