ریپورتاژ آگهی
تالاب آت گولی

تالاب آت گولی

طول تقریبی دتالاب ۱۲۰ متر و عرض آن در حدود ۳۰ متر است.
  • 1400/12/05
  • استان : اردبيل
  • شهر : مشکين شهر
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : تالاب آت گؤلی در دامنه سبلان و در ۳۵ كیلومتری جنوب مشكین شهر واقع شده است. آت گؤلی در جنوب غربی آبگرم شابیل و در كنار شیروان دره سی قرار دارد
تلفن : 66059000-021

تالاب آت گولی در موقعیت جغرافیایی N3821 E4749 در استان اردبیل واقع است. تالاب آت گؤلی در دامنه سبلان و در ۳۵ كیلومتری جنوب مشكین شهر واقع شده است. آت گؤلی در جنوب غربی آبگرم شابیل و در كنار شیروان دره سی قرار دارد. طول تقریبی دتالاب ۱۲۰ متر و عرض آن در حدود ۳۰ متر است.

با توجه به قرارگیری این تالاب در كنار شیروان دره سی آب و هوا و ساختار جانوری و گیاهی آن متاثر از این دره شگرف بوده و بنابراین طبیعت بكر و بسیار زیبا و دیدنی در اطراف آن رقم زده شده است. این تالاب همچنین محلی برای پرورش انواع ماهیان سردآبی نیز هست به طوری كه گاها جشنواره های ماهیگیری نیز در آن برگزار می گردد.

برای دسترسی به تالاب جاده خاكی مناسی از شابیل قرار دارد. این تالاب در فصول بهار و تابستان با توجه به آب و هوای بسیار مطبوع محل استراحت و گردش بسیاری از گردشگران است.

عمق متوسط تالاب ۳ متر است و منطقه منشور جزو مناطق حفاظت شده استان به شمار می آید و ماهی های رنگین كمان قزل آلای آن شهرت بسیاری دارد. این مكان زیبا به دلیل داشتن محیطی امن و بكر، محل حضور پرندگان مهاجر از قبیل چنگر، آبچیلیك و انواع مرغابی است.

طبق افسانه ای كه سینه به سینه در میان مردمان منطقه در مورد این تالاب نقل می‌شود، زمانی كه بابك خرمدین به قتل می‌رسد، اسب وی از دوری بابك تبدیل به اسبی سركش شده و خود را به این تالاب رسانده و در آن مخفی می‌شود. براساس باور شاهسون های منطقه گاهی این اسب بزرگ و باشكوه از دریاچه خارج شده و در زیر نور ماه شیهه های بلندی كشیده و به دنبال سوار خود می گردد. مردمان منطقه آب این تالاب را همچون ساوالان مقدس می پندارد و در انتظار فرارسیدن روزی هستند كه دلاوری از دیار آذربایجان به پا خیزد و لیاقت تصاحب اسب بابك را داشته باشد.

 

تالاب آت گولی-IzhjTp169E

تالاب آت گولی-wnXTqSsDF2

تالاب آت گولی-vxnahJN6Ir

تالاب آت گولی-VuKvgVRpT8

تالاب آت گولی-7wirKS0OT6
منبع : كویرها و بیابانهای ایران