ریپورتاژ آگهی
شیرینی یوخه شیراز

شیرینی یوخه شیراز

شیرینی یوخه شیراز، از جمله شیرینی‌های محلی و سنتی این شهر است. این شیرینی كه با نام كاك نیز معروف می‌باشد، به عنوان خوردنی
  • 1400/12/03
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

شیرینی یوخه شیراز، از جمله شیرینی‌های محلی و سنتی این شهر است. این شیرینی كه با نام كاك نیز معروف می‌باشد، به عنوان خوردنی خوشمزه، پرانرژی و سبك در میان اهالی منطقه شناخته می‌شود. در این مطلب، نحوه پخت شیرینی یوخه شیراز را برای شما بیان می‌كنیم تا شما هم بتوانید در منزل آن را به راحتی تهیه و سرو نمایید.
مواد اولیه:
آب ولرم: ۵۰ میلی‌لیتر.
آرد: ۳۰۰ گرم.
پودر قند: ۱۶۰ گرم.
پودر بادام: ۲/۱ پیمانه.
روغن محلی (حیوانی) یا روغن جامد: ۵۰ گرم.
مایه خمیر فوری: یك قاشق چای‌خوری.
نمك: ۲/۱ قاشق چای‌خوری.
پودر هل: یك قاشق چای‌خوری.
دستورالعمل:
برای شروع كار، ابتدا مایه خمیر فوری را به همراه ۵۰ میلی‌لیتر آب ولرم و یك قاشق سوپ خوری پودر قند در ظرفی مخلوط نمایید. سپس، در ظرف را بسته و اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه در دمای محیط مانده و پف كند. در این حین، روغن را آب كرده و آن را به ظرف دیگری منتقل و صبر كنید تا كاملاٌ خنك شود. یك عدد تخم‌مرغ را همراه با نمك در كاسه‌ای مخلوط كرده و كاملاٌ بزنید. سپس، آن را به روغن اضافه كنید. بعد، مایه خمیر آماده شده را به تدریج به این مخلوط افزوده و همچنان هم‌ زدن را ادامه دهید. در مرحله بعد، آرد را اضافه كرده و آن‌قدر هم بزنید كه خمیر یكدست و لطیفی بدست بیاید. تا جایی كه به هیچ‌وجه چسبندگی نداشته باشد. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خمیر را ورز داده و روی آن را پارچه‌ای انداخته و به مدت ۲ ساعت استراحتش بدهید. در صورت شل و چسبنده بودن خمیر، می‌توانید كمی آرد به آن اضافه كنید. در مرحله بعد، خمیر حاضر شده را لوله كرده و در اندازه‌های مساوی چانه كنید. سپس، چانه‌ها را با كمك وردنه باز كرده و به وسیله وردنه ظریف‌تری كاملاٌ نازكشان كنید. ورقه‌های نازك خمیر را در ماهی‌تابه نسبتاٌ بزرگی انداخته و هر دو طرف آن را كمی روی شعله اجاق بپزید. قبل از خنك شدن، آن‌ها را روی تخته كار پهن كرده و رویشان از مخلوط پودر قند، پودر بادام و هل بپاشید. بعد، ورقه‌ها را با حوصله و دقت لوله كرده و رویشان را با فشار كم وردنه بكشید. در انتها، در فاصله‌های ۳ سانتی‌متری و اریب مانند برش بزنید. سپس در ظرف مورد نظر چیده و همراه با چای میل نمایید.
لازم به ذكر است كه شیرینی یوخه شیراز، در استان كرمانشاه نیز تهیه شده و از سوغاتی‌های معروف این منطقه به شمار می‌رود. در حقیقت، بیشتر از ۳۰ سال است كه پخت این شیرینی خوشمزه در این خطه از كشور رایج می‌باشد. شیرینی یوخه، در استان قزوین نیز به همین نام طبخ شده و از شیرینی‌های سنتی آن به شمار می‌رود.

 

شیرینی یوخه شیراز-BQ60GT2EJ4

شیرینی یوخه شیراز-7Wpe3J6z4o

شیرینی یوخه شیراز-yQgnL0xmLy

شیرینی یوخه شیراز-9PhNoaSG1g

شیرینی یوخه شیراز-507cMIm3xJ