ریپورتاژ آگهی
حلوا خارك شیراز

حلوا خارك شیراز

حلوا خارك از جمله حلواهای خوشمزه تهیه شده در استان فارس و شهرستان جهرم می‌باشد. در این مقاله، نحوه پخت این حلوای خوشمزه را
  • 1400/12/03
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

حلوا خارك از جمله حلواهای خوشمزه تهیه شده در استان فارس و شهرستان جهرم می‌باشد. در این مقاله، نحوه پخت این حلوای خوشمزه را برای شما بیان می‌كنیم. امیدواریم كه با طبخ حلوا خارك شیراز از خوردن آن در جمع‌های خانوادگی و دوستانه نهایت لذت را ببرید.
مواد اولیه:
خارك: ۱ كیلوگرم.
رطب: ۳۰۰ گرم.
زعفران ساییده: ۲/۱ قاشق چای‌خوری.
پودر هل: ۱ قاشق مرباخوری.
آرد برنج: ۳۰۰ گرم.
روغن: ۱۵۰ الی ۲۰۰ گرم.
دستورالعمل:
برای شروع كار، خارك را شسته و پارچه نمداری را بر روی آن بیندازید. انجام این كار كمك می‌كند تا خارك برای چرخ كردن نرمی لازم را داشته باشد. بعد چرخ گوشت را با كمی روغن چرب كرده و خارك را از آن رد كنید. چرب كردن چرخ گوشت به جهت آسان‌تر چرخ شدن خارك است. آرد را به همراه روغن مرتب هم بزنید تا تغییر رنگ دهد. حواستان باشد چون آرد برنج خیلی سریع می‌سوزد. در مرحله بعد، خارك چرخ شده را به همراه آرد كمی تفت دهید. البته تفت دادن خارك به خاطر سفت بودن آن مشكل به نظر می‌رسد. در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مواد را بر روی اجاق به هم می‌زنیم تا كاملاٌ تفت خورده و آماده شود. بعد، رطب‌های هسته گرفته شده را نیز اضافه كنید. در صورت خشك بودن رطب‌ها، یك سوم پیمانه آب را نیز به حلوا بیفزایید. سپس، مواد را به خوبی با یكدیگر مخلوط كرده و با پشت قاشق رطب‌ها را له كنید. بعد از حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه كه حلوا به روغن افتاد، زعفران دم كرده به همراه ۳/۱ پیمانه مخلوط آب و هل را به حلوا اضافه كرده و مرتب آن را بهم بزنید. بعد از گذشت حدود ۵ دقیقه، حلوا خارك خوشمزه ما آماده است. می‌توانید آن را قالب زده و یا در ظرفی ریخته و تزیین نمایید.
حلوا از قدیم‌الایام در زمره شیرینی‌های خوشمزه و خوش عطر ایرانی بوده و در انواع مختلفی تهیه می‌شود. شاید بتوان گفت كه هر منطقه حلوای مخصوص به خود را دارد. استان فارس نیز از این قاعده مستثنی نیست. حلوا خارك شیراز به عنوان شیرینی سنتی این خطه، از سال‌های دور تاكنون به وسیله بانوان كدبانو و هنرمند شیرازی طبخ می‌شود. وجود خرما در این حلوا، آن را به یكی از مفیدترین و مغذی‌ترین خوراكی‌ها بدل كرده است. كلسیم، گوگرد، پتاسیم، آهن، منیزیم، فسفر و مس تنها بخشی كوچكی از ویتامین‌های بی‌شمار این میوه دلچسب است. همچنین، خرما را می‌توان به منظور درمان بیماری‌هایی همچون مشكلات قلبی و ناراحتی‌های گوارشی نیز مصرف كرد. شاید تاكنون نام خارك به گوشتان نخورده باشد. در واقع، می‌توان گفت كه خارك از مراحل اولیه رشد میوه خرما است. در این مرحله، خرما بافتی سفت داشته و كاملاٌ نارس و كال می‌باشد. طعم آن به گسی زده و رنگ زرد متمایل به نارنجی دارد. گفتنی است كه خارك نسبت به خرما كالری كمتری داشته و قند آن كمتر از خرما است. در برخی از انواع خرما می‌توان آن‌ها را در مرحله خارك برداشت كرده و برای مواردی از جمله مصارف غذایی و دارویی استفاده كرد.

 

حلوا خارك شیراز-aXycD2V46U

حلوا خارك شیراز-dREXaPnte4

حلوا خارك شیراز-482LNcx1aW

حلوا خارك شیراز-9wYOe1ZlZh

حلوا خارك شیراز-mRl2MGYmSj