ریپورتاژ آگهی
شیرینی برشتوك اصفهان

شیرینی برشتوك اصفهان

سفر به استان اصفهان بدون چشیدن طعم دلنشین و دوست‌داشتنی شیرینی‌های فوق‌العاده خوشمزه آن لطفی ندارد. شیرینی برشتوك از جمله
  • 1400/12/02
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : غذاهای محلی ایران

سفر به استان اصفهان بدون چشیدن طعم دلنشین و دوست‌داشتنی شیرینی‌های فوق‌العاده خوشمزه آن لطفی ندارد. شیرینی برشتوك از جمله شیرینی‌های سنتی و خاص این استان به شمار می‌آید. این شیرینی در میان مردم این شهر و گردشگران عزیز طرفداران بسیاری دارد. اما در صورت فراهم نبودن شرایط برای رفتن به اصفهان، می‌توانید با استفاده از دستور زیر، خودتان شیرینی برشتوك را در منزل تهیه كرده و از عطر‌و‌طعم دلپذیر آن لذت ببرید.
مواد اولیه:
آرد گندم: دو و نیم پیمانه ( معادل ۳۵۰ گرم).
آرد نخودچی: دو پیمانه ( معادل ۲۲۰ گرم).
روغن جامد: یك پیمانه ( معادل ۲۱۵ گرم).
پودر هل: یك قاشق سوپ‌خوری.
پودر كاكائو: دو قاشق سوپ‌خوری.
مواد لازم برای تزیین برشتوك:
شكلات سفید: ۱۵۰ گرم.
شكلات قهوه‌ای: ۱۵۰ گرم.
خلال پسته: یك پیمانه.
دستورالعمل:
برای شروع انجام كار، ابتدا آرد گندم و پودر قند را جداگانه الك كنید. سپس، آن‌ها را با یكدیگر مخلوط و روی حرارت ملایم تفت دهید تا به اصطلاح خامی آرد گرفته شود. زمانی كه بوی آرد بلند شد، شعله را خاموش كنید. آرد نخودچی را نیز الك كرده و بعد از تفت دادن به مخلوط آرد گندم و شكر اضافه كنید. بعد ماهی‌تابه را روی حرارت قرار دهید. روغن جامد را نیز به مواد اضافه كرده و بعد از مخلوط كردن ماهی‌تابه را از روی شعله برداشته و اجازه دهید تا مواد كمی خنك شوند. در مرحله بعد، پودر كاكائو و پودر هل را به مواد افزوده و كاملاٌ با یكدیگر مخلوط كنید. شیرینی را بین كاغذ روغنی به وسیله وردنه باز كنید. دقت كنید كه ضخامت خمیر كمتر یا بیشتر از ۲ سانتی‌متر نباشد. شكلات سفید و تیره را در دو ظرف جداگانه به روش بن‌ماری( بر روی بخار آب كتری یا سماور) آب كنید. می‌توانید برای رقیق‌تر و شفاف‌تر شكلات‌ها یك قاشق غذاخوری خامه صبحانه را نیز به آن‌ها اضافه كرده و مرتب هم بزنید. در مرحله بعد، كمی از شكلات تیره آب كرده را روی خمیر باز شده ریخته و با لیسیك كاملاٌ صاف كنید. سپس، خمیر را درون یخچال قرار دهید تا شكلات سفت شده و ببندد. بعد از این زمان، شكلات تیره آب شده را نیز بر روی شكلات سفید ریخته و باز هم صبر كنید تا در یخچال سفت شود. در انتها، شیرینی را به شكل لوزی برش زده و روی آن را با خلال پسته تزیین نمایید.

 

شیرینی برشتوك اصفهان-xn6rwUHw2o



شیرینی برشتوك اصفهان-hCAgjyEeOv

شیرینی برشتوك اصفهان-Th64zKhh3J