ریپورتاژ آگهی
پلدختر

پلدختر

شهرستان پل دختر در قسمت جنوب غرب شهرستان خرم ‌آباد به فاصله حدود صد كیلومتری آن واقع شده است. پل‌دختر، شهرستان مرزی بین استانهای لرستان و ایلام است و چهل و نه كیلومتر با شهرستان دره شهر از استان ایلام فاصله دارد.
  • 1400/12/02
  • استان : لرستان
  • شهر : پلدختر
  • دسته : شهر-استان
آدرس : در قسمت جنوب غرب شهرستان خرم ‌آباد به فاصله حدود صد كیلومتری
تلفن : 66059000-021

شهرستان پل دختر در قسمت جنوب غرب شهرستان خرم ‌آباد به فاصله حدود صد كیلومتری آن واقع شده است. پل‌دختر، شهرستان مرزی بین استانهای لرستان و ایلام است و چهل و نه كیلومتر با شهرستان دره شهر از استان ایلام فاصله دارد.

پیشینه تاریخی این منطقه نیز در چارچوب تاریخ خرم‌آباد قابل بررسی است. محدوده این شهرستان قبلاً از توابع بخش ملاوی خرم‌آباد بود و در حال حاضر به شهرستان تبدیل شده و مركز آن شهر پل‌دختر است.

جاذبه های دیدنی

پل كلهر
تفرجگاه تنگه چشمك
غار كلماكره
گورستان چشمك

شهرستان پل دختر در حدود ۱۰۰ كیلومتری جنوب باختری شهرستان خرم آباد واقع شده و شهرستان مرزی بین استان های لرستان و ایلام است. محدوده این شهرستان قبلا از توابع بخش ملاوی خرم آباد بود، اما در حال حاضر خود به یك شهرستان تبدیل شده و مركز آن شهر پل دختر است. پل دختر حدود ۴۹ كیلومتر با شهرستان دره شهر از استان ایلام فاصله دارد. نام این شهر ظاهرا از نام پل ویرانه و بزرگ و محكمی كه از روزگار ساسانیان به جا مانده گرفته شده است. موارد دیگر در رابطه با پیشینه تاریخی این منطقه در چهارچوب تاریخ خرم آباد قابل بررسی است. مركز شهرستان پل دختر از نظر جغرافیایی در ۴۷ درجه و ۴۲ دقیقه درازای خاوری و ۳۳ درجه و ۹ دقیقه پهنای شمالی و در ارتفاع ۶۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد. آب و هوای آن نسبتا گرم و نیمه خشك است و بیش ترین درجه گرما ۴۵ درجه، كمترین دما ۱۵- درجه و مقدار بارش سالانه بطور متوسط ۴۵۰ میلیمتر است. شهرستان پل دختر از شمال و خاور به شهرستان خرم آباد، از شمال و شمال باختری به شهرستان كوهدشت، از جنوب به استان های خوزستان و ایلام محدود می باشد. راه اصلی خرم آباد ـ اندیمشك از شهرستان پل دختر می گذرد. از این شهرستان به سوی شمال تا خرم آباد حدود ۱۱۰ كیلومتر و به سوی جنوب خاوری تا اندیمشك حدود ۱۰۲ كیلومتر فاصله است. كشاورزی در این منطقه رواج نسبتا خوبی دارد و آب مورد نیاز برای آن از رودخانه ها و چاه ها تامین می شود. محصولات كشاورزی این منطقه عبارتند از: گندم، جو، بنشن، تره بار و برنج.اقتصاد پل دختر بر پایه كشاورزی، دام‌داری و صنایع استوار است. فرآورده های كشاورزی این استان همراه با فراورده های دامی و لبنی جزو صادرات این شهرستان است. صنایع كارخانه‌ای پل دختر، بیش‌تر‌؛صنایع‌ساختمانی‌است كه مصالح‌ساختمانی‌تولید شده آن نیز به دیگر شهرستان ها صادر می‌شود. پل‌كلهر یا «مملو»، گورستان چشمك ومقبره حیات‌الغیب از مهم ترین مكان‌های دیدنی و تاریخی شهرستان پلدختر به شمار می‌آیند.

پلدختر-L3hobzoxHf

پلدختر-WrbVZ58bcP