ریپورتاژ آگهی
موزه علوم و فنون آموزش و پرورش اصفهان

موزه علوم و فنون آموزش و پرورش اصفهان

این موزه گنجینه ای از وسایل و امكانات در زمینه های فیزیك؛ شیمی ؛ زیست شناسی ؛ زمین شناسی ؛ فنی حرفه ای و كاردانش؛ اكوسیستم ها و…. می باشد كه سیر تحول و تطور علوم و فنون را در منظر دانش آموزان، دانشجویان معلمان و كلیه علاقمندان قرار می دهد
  • 1400/12/02
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : ایران، استان اصفهان، اصفهان، خیابان سعادت آباد، خیابان مصلی، بعد از فروشگاه بزرگ هایپر، كوچه‌ی شماره‌ی ۲۴، مدرسه‌ی جهانگیرخان
تلفن : 66059000-021

موزه علوم و فنون اصفهان كه از جاهای دیدنی اصفهان است، زیر نظر آموزش‌وپرورش این شهر قرار دارد و شامل بخش‌های آسمان‌نما، ایپتیك، زمین‌شناسی، شیمی، فیزیك و فنی‌وحرفه‌ای می‌شود. این مجموعه با هدف نمایش سیر تحول و تطور علوم و فنون، عینیت‌بخشی به كتاب‌های درسی، نمایش اكوسیستم‌های غالب در كشور ایران، آشنایی با كهكشان‌ها، عظمت و عجایب خلقت و ایجاد روحیه‌ی خلاقیت و پژوهش در بازدیدكنندگان ایجاد شده است. در این گنجینه‌ وسایل و امكانات در زمینه‌های فیزیك، شیمی، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، فنی‌وحرفه‌ای، كاردانش و اكوسیستم‌ها برای علاقه‌مندان، به‌ویژه دانش‌آموزان، در معرض نمایش قرار دارد. بازدید از موزه در روزهای معین و پس از هماهنگی با مدیریت موزه امكان‌پذیر خواهد بود و روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه مخصوص دختران و روزهای یك‌شنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه مخصوص پسران است. 

این موزه گنجینه ای از وسایل و امكانات در زمینه های فیزیك؛ شیمی ؛ زیست شناسی ؛ زمین شناسی ؛ فنی حرفه ای و كاردانش؛ اكوسیستم ها و…. می باشد كه سیر تحول و تطور علوم و فنون را در منظر دانش آموزان، دانشجویان معلمان و كلیه علاقمندان قرار می دهد تا ضمن آشنایی با ذخایر زیست محیطی و پدیده های طبیعی و باور توانمندی های خود، زمینه بروز و ظهور استعدادهای نسل جوان فراهم گردد.

شیمی

علم شیمی مطالعه ی ساختار و خواص تركیبات و تغییر شكل مواد است وریشه ی واژه ی آن در كلمه ی كیمیا می باشد كه از زبان پارسی باستان گرفته شده است و اروپاییان با این واژه و دانش آن از طریق مسلمانان آشنا شدند و این علم را به نام Alchemy شناختند.
در موزه ی علوم و فنون آزمایش هایی از شیمیدانان معروف ایرانی مانند جابربن حیان (پدر علم شیمی و كاشف جوهر گوگرد ) و محمد زكریای رازی (كاشف الكل ) معرفی شده است تا با به نمایش درآمدن جلوه هایی از این دانش در قرون و اعصار گذشته از خدمات دانشمندان ایرانی و اسلامی به دنیای علم قدردانی گردد.

قسمت های دیگر بخش شیمی شامل تجهیزات و وسایل مختلف برای ارائه مطالبی به بازدید كنندگان می باشد كه تعدادی از آن ها جهت ایجاد انگیزه و تفكر دربازدید كنندگان بوده كه به شرح زیر معرفی می گردد:

اسپكتروفتومتر ، لوله های تخلیه ی الكتریكی، برف مصنوعی، دستگاه گلاب گیری، انواع روش های جداسازی، پیل الكتروشیمیایی، الكترولیز، آبكاری، دستگاه تقطیر جزء به جزء نفت خام ، سانتریفوژ، دستگاه تهیه بیوگاز و…

همچنین بیوگرافی همراه با تصاویرتعدادی از دانشمندان این علم درمعرض معرفی و بازدید قرارگرفته است.

طی سال های اخیر در بخش شیمی سعی شده تقریبا تمامی آزمایش ها به صورت عملی و در حضور بازدید كنندگان انجام گیرد كه بدین منظور هر ساله تعدادی از آزمایشات جدید در دستور كار قرارگرفته واجرایی می شود تا بازدید كنندگان با فن آوری روز و جلوه های مفید و حیرت آورعلم شیمی در صنعت و اجتماع آشنا شوند.

فیزیك

در بخش فیزیك نیز بازدید كننده با زمینه های متنوع و جذاب پدیده های فیزیكی آشنا می شود و ضمن آشنایی با سیر تحول تجهیزات در قانونمندی حاكم بر جهان هستی به تعمق می پردازد.

در قسمتی دیگر از این بخش بیوگرافی دانشمندان برجسته علم فیزیك ارائه شده است تا دانش آموزان با زندگی نامه ی دانشمندان و راه هایی كه این برجستگان علم و دانش در طول زندگی طی كرده و خود را جاودان ساخته اند بیشتر آشنا شوند و درعین حال از تاریخچه ی علم فیزیك و فراز و نشیب هایی كه این علم در طول تاریخ طی نموده تا اكنون كه به این مرحله رسیده است كسب آگاهی نمایند.

فنی و حرفه ای

در بخش فنی و حرفه ای نیز سیر تحول علوم در زمینه های الكترونیك ،الكتروتكنیك ، ساخت و تولید، متالورژی ، كامپیوتر، عكاسی، خیاطی، تصویر برداری ، چاپ، امور زراعی و باغی و ….در معرض دید بازدید كننده قرار می گیرد. در این بخش ، رشته های مختلف تحصیلی، معرفی شده تا دانش آموزانی كه به مقطع انتخاب رشته رسیده باشند بتوانند ضمن آشنایی با مشاغل مختلف، گزینه ی مورد علاقه خود را انتخاب و در آن ادامه تحصیل دهند.

زیست شناسی

به منظور آشنایی بازدید كنندگان به این علم وآگاهی ازاحوال دانشمندان و بزرگان علم زیست شناسی، موزه علوم و فنون نسبت به معرفی برخی ازآنان اقدام نموده كه درغرفه هایی به نمایش درآمده است.

كشور ایران از تنوع بسیار استثنایی در مناظر چشمگیر ژئومرفولوژیك برخوردار می باشد لذا در این بخش ده زیستگاه از اكوسیستم های غالب موجود در كشور عزیزمان انتخاب و همراه با حیوانات تاكسیدرمی شده و گیاهان نیمه طبیعی متعلق به همان منطقه به نمایش گذاشته شده است.

در بخش زیست شناسی هدف عمده بر این است كه ضمن نمایش چشم انداز ها ی طبیعت بكر و زیبای ایران ، جلوه های آموزشی از شاخص ترین اكوسیستم ها ی این سرزمین به همراه عوارض جغرافیایی طبیعی كشور به بازدید كنندگان ارائه گردد.

این بخش شامل ۱۰ چشم انداز از نواحی اكولوژیك كشور و پروفایلی (یك اثر حجمی) از جغرافیای طبیعی و زمین شناختی ایران می باشد كه در آن عوارض مختلف زمین در كشور ایران به نمایش گذاشته شده است. از جمله این موارد می توان به لایه های مختلف زمین ، منابع و ذخایر زیر زمینی مانند تپه های نمكی و مخازن نفت و گاز اشاره نمود. هم چنین عوارض گوناگون طبیعی و غیر طبیعی موجود در كشور را می توان به نظاره نشست از جمله : كوه ها، دلتا، رودخانه ، مناطق كویری، سیف و برخان، قنات ، سد و…. كه در این بخش بازدید كنندگان همه ی موارد پیش گفته را به صورت طبیعی و در حجم كوچك مشاهده خواهند كرد.

در این بخش هم چنین گونه های متعددی از حشرات و بندپایان و انواع مختلفی از خرچنگ ها و جانوران خاص و بعضی گونه های جهش یافته متعلق به اكوسیستم های مختلف كره ی زمین به نمایش گذاشته شده است . از جمله خرچنگ نعل اسبی (فسیل زنده)، خرچنگ صخره ای، مارمولك های پرنده، گوساله دوسر و…

زمین شناسی

در این بخش ، دوران های مختلف زمین شناسی و برخی از نمونه های مربوط به هر دوران معرفی شده است هم چنین با توجه به ارزشمندی و تنوع ذخایر و منابع طبیعی در كشور، گونه های مختلف كانی ها ؛ فسیل ها ؛ سنگ های آذرین درونی و بیرونی، دگرگونی و سنگ های رسوبی و فسیل های متعلق به دوران های مختلف زمین شناسی در معرض دید بازدید كنندگان قرار گرفته است.

هم اكنون تعداد كثیری از نمونه های فوق الذكر در موزه موجود می باشد كه بسیاری از این نمونه ها از مظاهر علمی و زیبایی شناسی بوده و بازدید كننده را با عجایب خلقت مواجه می سازد.

در قسمت دیگری از این بخش، مجموعه كاملی از آكواریوم های آب شیرین و شور با تنوع گونه های رنگارنگ ماهی های زینتی ارائه شده كه روح حیات را در كالبد موزه می دمد.

هم چنین قریب به ۳۰۰ عدد نمونه های مختلف و حیرت انگیز آبزیان شامل صدف ها، خارتنان، توتیا، دوكفه ای ها ، ستاره های دریایی، شكم پایان، و…. به نمایش درآمده است.

نجوم، آسمان نما و اپتیك

در راستای توسعه و تجهیز این مجموعه و به موازات تكمیل بخش های موجود در موزه، در سال ۱۳۹۰ نیز با همكاری و مساعدت های مسوولین اداره كل آموزش و پرورش استان بخش های نجوم، آسمان نما و اپتیك راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت. در بخش نجوم گروه های بازدید كننده با مطالبی همچون سیاره، ستاره، منظومه ، منظومه شمسی، اجرام آسمانی و… آشنا شده سپس در زیر گنبد آسمان نما قرار گرفته و كارشناس بخش مربوطه توضیحات لازم را در خصوص صور فلكی، انفجار ستارگان، تولد ستاره و سیاره و… ارائه می نماید.

در بخش اپتیك نیز برخی آزمایشات مربوط به نور ، عدسی ها ، تركیب و تجزیه رنگ ها و… به بازدید كنندگان ارائه می گردد.

امیدواریم این مركز در رشدآگاهی و شناخت آینده سازان عزیز نسبت به عجایب هستی وتلاش هایی كه بندگان، خود در عرصه افزایش معرفت بشری درطول تاریخ انجام داده اند موثر بوده، انگیزه و الگویی برای تلاش بیش از پیش این عزیزان باشد.

هم اكنون نیز موزه علوم و فنون آماده ی پذیرش گروه ها ی دانش آموزی، دانشجویی، همكاران محترم فرهنگی و كلیه ی علاقه مندان می باشد. لازم به ذكر است كلیه ی بازدید ها از این مجموعه صرفا پس از هماهنگی با مدیریت موزه امكان پذیر خواهد بود.

ساعات بازدید: از ساعت ۸ الی ۱۴

روزهای بازدید گروهی : همه روزه به غیر از روزهای تعطیل و صرفاً در صورت هماهنگی قبلی با مدیریت موزه امكان پذیر خواهد بود.

بازدید آزاد: روزهای پنج شنبه از ساعت ۸ الی ۱۲

نشانی: دروازه شیراز – خیابان سعادت آباد – خیابان مصلی – كوچه شماره ۲۴

تلفن: ۳۶۶۱۴۶۳۳

نمابر: ۳۶۶۴۰۹۳۰

موزه علوم و فنون آموزش و پرورش اصفهان-cGPIlLWYlN

موزه علوم و فنون آموزش و پرورش اصفهان-A6pw7FkFaI