ریپورتاژ آگهی
موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان

این موزه كوچك كه در واقع «نامه عاشقانه‌ای به میراث غنی موسیقایی ایران» است، چیزی بیش از چند ساز آویزان از دیوارهاست كه در سال ۲۰۱۵ توسط مهرداد جیحونی و شهریار شكرانی، از موسیقیدانان بومی اصفهان برپا شد كه نمایش‌دهنده بیش از ۳۰۰ نمونه از آلات موسیقی از سراسر ایران است
  • 1400/12/02
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : استان اصفهان, اصفهان-در یك خیابان سرسبز در محله قدیمی جلفا در اصفهان (مهم‌ترین شهر توریستی ایران)، به دور از میدان نقش جهان و بازار تاریخی معروف اصفهان، موزه جدید موسیقی به شما خوش‌آمد می‌گوید.
تلفن : 66059000-021

موزه موسیقی اصفهان در خیابانی سرسبز، در قلب یكی دیگر از جاذبه های گردشگری اصفهان، یعنی محله قدیمی جلفا قرار دارد و نخستین موزه خصوصی موسیقی در ایران است. از این موزه كوچك با عنوان «نامه عاشقانه‌ای به میراث غنی موسیقایی ایران» یاد می‌كنند. با دو تالار به نام‌های تالار سازهای ملی و تالار سازهای محلی، موزه شامل بیش از ۳۰۰ نمونه از آلات موسیقی از سراسر ایران است كه ظاهر بسیاری از آن‌ها با آنچه در نقاشی‌ و مینیاتورهای قدیمی می‌بینیم، تفاوتی ندارند. موزه موسیقی اصفهان موفق به كسب دو جایزه شده است كه آخرین آن‌ها از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایكوم) به‌عنوان بهترین موزه خصوصی ایران بود. در یك خیابان سرسبز در محله قدیمی جلفا در اصفهان (مهم‌ترین شهر توریستی ایران)، به دور از میدان نقش جهان و بازار تاریخی معروف اصفهان، موزه جدید موسیقی به شما خوش‌آمد می‌گوید.

این موزه كوچك كه در واقع «نامه عاشقانه‌ای به میراث غنی موسیقایی ایران» است، چیزی بیش از چند ساز آویزان از دیوارهاست كه در سال ۲۰۱۵ توسط مهرداد جیحونی و شهریار شكرانی، از موسیقیدانان بومی اصفهان برپا شد كه نمایش‌دهنده بیش از ۳۰۰ نمونه از آلات موسیقی از سراسر ایران است كه ظاهر بسیاری از آن‌ها با آنچه در نقاشی‌ و مینیاتورهای قدیمی در محوطه‌های تاریخی اصفهان می‌بینیم تغییری نكرده است.
كمانچه كه از آن به‌عنوان پیشگام ابداع ساز ویولن یاد می‌شود و تار كه از قرار معلوم الهام‌بخش ساخت ساز گیتار بوده، همراه مجموعه‌ای از طبل و دهل‌های ساخته‌شده از پوست حیوانات، فلوت یا نی، زنگوله‌های شترهای كوچ‌نشینان و یك چنگ زیبا و باشكوه همگی از جمله مواردی هستند كه در محفظه‌های نورانی و روی دیوارهای سفید موزه موسیقی اصفهان در معرض دید قرار گرفته‌اند و توضیحاتی به زبان فارسی و انگلیسی برای هر كدام آورده شده و بازدیدكنندگان می‌توانند برخی از این آلات موسیقی را كه در مقایسه با سایر آن‌ها ارزش كمتری دارند در دست بگیرند و بنوازند.

بازدید از موزه موسیقی اصفهان با یك اجرای موسیقی كوچك و صمیمی موسیقی سنتی و اشعار فارسی توسط اساتید ایرانی برای هر گروه از توریست‌ها به پایان می‌رسد.

این موزه در مدت زمان كمی كه از بازگشایی آن گذشته است، موفق به كسب دو جایزه شده كه آخرین آن از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایكوم) به‌عنوان بهترین موزه خصوصی ایران شد.

این موزه نخستین موزه خصوصی موسیقی در ایران است كه دو تالار به نام‌های تالار سازهای ملی و تالار سازهای محلی دارد كه مجموعه‌ای بسیار متنوع از سازهای ایرانی را شامل می‌شود.

بخشی از موزه به معرفی بزرگان موسیقی اختصاص دارد كه «سرای سرآهنگان» نام گرفته است و در موسیقی سرای موزه، بازدیدكنندگان می توانند از اجرای موسیقی زنده بهره‌مند شوند.

در حالی كه فقط چند ماه از شروع فعالیت موزه موسیقی اصفهان می‌گذرد، اما با نظرات و آرای مثبت فراوانی كه گردشگران خارجی برای اظهار رضایت و شگفتی از این موزه در وب‌سایت معروف ” Tripadviser” ثبت كرده‌اند، موزه موسیقی اصفهان را به یكی از جاذبه‌های اصلی گردشگری اصفهان تبدیل كرده‌اند.

موزه موسیقی اصفهان-pXIXPL2KFZ

موزه موسیقی اصفهان-FhvRNrBLh2

موزه موسیقی اصفهان-va54WZFLvQ

موزه موسیقی اصفهان-EmvQmc9e2x

موزه موسیقی اصفهان-QEX91z43gL

موزه موسیقی اصفهان-zI6yefMQKs

موزه موسیقی اصفهان-GLxWXlfREY

موزه موسیقی اصفهان-Y163gDbP2A

موزه موسیقی اصفهان-E6DIl3aCKp