ریپورتاژ آگهی
مدرسه ی نواب مشهد

مدرسه ی نواب مشهد

مشهد یكی از كلان شهرهای ایران بوده كه در مركز استان خراسان رضوی واقع شده است. این شهر، در دوران افشاریان پایتخت ایران به شمار
  • 1400/12/01
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : مدرسه های قدیمی ایران
آدرس : خراسان رضوی- مشهد- قسمت شمالی خیابان شیرازی (نادری سابق)
تلفن : 66059000-021

مشهد یكی از كلان شهرهای ایران بوده كه در مركز استان خراسان رضوی واقع شده است. این شهر، در دوران افشاریان پایتخت ایران به شمار می‌رفته و بعد از استان تهران دومین شهر بزرگ ایران می‌باشد. وجود حرم مطهر آقا علی بن موسی‌الرضا (ع) در این شهر مسافران زیادی را از سرتاسر دنیا به این مكان مقدس جذب می‌كند. این شهر تاریخی هم مانند دیگر مناطق ایران، از وجود جاذبه‌های گردشگری و توریستی نیز بی‌بهره نیست. آثاری همچون كوه سنگی، منطقه زیبای طرقبه، باغ موزه نادری و غیره از جمله مكان‌هایی هستند كه نظر گردشگران را در این شهر به خود جلب كرده‌اند.
اما از آن‌جایی‌كه مشهد از زمان‌های دور جزء مهم‌ترین پایگاه‌های آموزش مسائل دینی و فقهی در كشور بوده، مدارس و مساجد بسیاری هم در این شهر ساخته شده‌اند. این اماكن، یكی از پربازدیدترین دیدنی‌های شهر مشهد محسوب می‌شوند. یكی از این مدرسه‌ها به نام نواب در قسمت شمالی خیابان شیرازی (نادری سابق) مشهد خودنمایی می‌كند. این مدرسه یكی از بناهای تاریخی این شهر مقدس بوده كه در سال ۱۰۸۶ هجری قمری و به دستور یكی از رجال معروف دوران حكومت شاه سلیمان صفوی به نام بهزاد خان ساخته شده است. مدرسه نواب به وسیله یكی از ثروتمندان و سادات شهر مشهد به نام ابوصالح رضوی بنا شده و به همین علت آن را صالحیه نواب هم می‌نامند. این ساختمان، پس از انقلاب اسلامی تخریب و مجدداٌ مورد بازسازی قرار گرفت.
مدرسه نواب در نزدیكی حرم امام رضا(ع) قرار داشته و دارای حجره‌های بسیاری نیز می‌باشد. در توصیف معماری این ساختمان باید بگوییم كه نواب دارای حیاطی بزرگ و زیبایی است كه دور تا دور آن را حجره‌هایی در دو طبقه با سردرهایی تزیین شده با كاشی‌های رنگی احاطه كرده‌اند. زیبایی و معماری خاص و منحصربه‌فرد این ساختمان واقعاٌ خیره‌كننده است. كتابخانه‌ای غنی با ۳۲۴۶۱ جلد كتاب و در ۱۵۷۶۱ عنوان یكی از بهترین كتابخانه‌ها در میان حوزه‌های علمیه مشهد می‌باشد. گفتنی است كه در حدود ۷۴۰ جلد كتاب دست‌نویس نیز در این كتابخانه نگهداری می‌شوند. تصاویر و میكرو‌فیلم‌هایی نیز از این كتاب‌ها در این كتابخانه موجود و در دسترس اساتید حوزه و طلاب می‌باشد. این نسخه‌ها به وسیله متخصصین آستان قدس رضوی تهیه شده است.
باید بگوییم كه از سال ۱۳۸۱ شاهد فعالیت دوباره این مدرسه و جذب طلاب و دانشجویانی در رشته‌های فقه و اصول، ادبیات عرب و كلام اسلامی بوده‌ایم. در حال حاضر، مدرسه نواب تحت نظر مدیریت حوزه‌های علمیه مشهد اداره می‌شود.

 

مدرسه ی نواب مشهد-zpRkKVN4YU

مدرسه ی نواب مشهد-9wQREmQxNe

مدرسه ی نواب مشهد-HRXj687EH3

مدرسه ی نواب مشهد-HpULOovUMd

مدرسه ی نواب مشهد-qmRlJBLZ32