ریپورتاژ آگهی
آرامگاه تاج الدین غریب

آرامگاه تاج الدین غریب

حضرت سید تاج الدین جعفرابن فضل ابن حسن ابن عبیدالله ابن عباس ابن علی ابن ابی طالب ( ع) همراه كاروان احمد ابن موسی وارد شهر شده و در همین مكان به شهادت رسید.
  • 1400/12/01
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : استان فارس, شیراز-دروازه كازرون، بلوار سیبویه، ابتدای گذر تنگ سیاه، آرامگاه سید تاج الدین غریب
تلفن : 66059000-021

حضرت سید تاج الدین جعفرابن فضل ابن حسن ابن عبیدالله ابن عباس ابن علی ابن ابی طالب ( ع) همراه كاروان احمد ابن موسی وارد شهر شده و در همین مكان به شهادت رسید. مرقد آن بزرگوار همواره محل گره گشایی از مشكلات مردم و حوائج زائران بوده است .این مرقد پیش از دوره قاجاریه در نزدیك دروازه كازرون احداث شد.

احمدابن موسی كه بود؟
مامون عباسی پس از به حكومت رسیدن جهت آرام كردن قیامهای شیعیان با زور و تهدید امام رضا (ع) را به ولیعهدی خود منصوب نمود و ایشان را از مدینه به شهر طوس (مشهد) مقر حكومت خود منتقل نمود. پس از مدتی احمد ابن موسی (شاه چراغ) برادر بزرگ امام رضا (ع) به همراه تعداد زیادی از امامزادگان بنی هاشم و خواص شیعیان بالغ بر ۱۵۰۰۰ نفر به قصد زیارت امام رضا(ع) عازم ایران شدند .
با توجه به زیركی و درایت امام رضا(ع) مامون عباسی از نقشه خود ناامید شد و ایشان را با انگور زهرآلود به شهادت رساند و دستور داد هر جا امامزادگان و شیعه ها را یافتند به قتل برسانند. كاروان احمد ابن موسی كه در این زمان به استان فارس رسیده بودند در منطقه «خانه زنیان» در نزدیكی شیراز با سپاه «قتلغ خان» حاكم فارس روبرو شدند. پس از سه بار درگیری بین دو سپاه نیروهای قتلغ خان شكست سنگینی خوردند. لذا قتلغ خان كه از رویارویی مستقیم با احمدابن موسی ناامید شد با نیرنگ برای بار چهارم عده ای از سربازان خود را به جنگ با احمدابن موسی فرستاد و نیروهای زبده و كاركشته خود را در كوچه پس كوچه های شهر شیراز مستقر نمود .
كاروان احمدابن موسی برای بار چهارم نیروهای قتلغ خان را شكست داده و به سمت شهر شیراز حركت كردند. پس از ورود به شهر شیراز به دلیل ناآشنایی با كوچه های شهر و همراه داشتن زن و فرزند با كمین های متعدد نیروهای قتلغ خان روبرو شده و پس از نبردی سخت هر یك از امامزادگان در گوشه ای از شهر شیراز به شهادت رسیدند و اكثرا در همانجا به خاك سپرده شدند .
لذا استان فارس بیشترین تعداد امامزاده را در خود جای داده است و مقبره این امامزادگان در طول تاریخ همواره مركز تبلیغ تشیع و محل استجابت دعا و براورده شدن حاجات بوده است.

آدرس : دروازه كازرون، بلوار سیبویه، ابتدای گذر تنگ سیاه، آرامگاه سید تاج الدین غریب

آرامگاه تاج الدین غریب-3HZl9WLyuN

آرامگاه تاج الدین غریب-XDcuqFQct3

آرامگاه تاج الدین غریب-FdPoL1PTm7

آرامگاه تاج الدین غریب-6WXJGPEm57