ریپورتاژ آگهی
ساطری پلو خراسان

ساطری پلو خراسان

هر كدام از شهرها و روستاهای ایران برای خود ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند كه توسط آن‌ها به جهانیان شناخته می‌شوند. به‌بیان‌دیگر این
  • 1400/12/01
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : غذاهای محلی ایران

هر كدام از شهرها و روستاهای ایران برای خود ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند كه توسط آن‌ها به جهانیان شناخته می‌شوند. به‌بیان‌دیگر این خصوصیات شناسنامه آن منطقه به‌حساب می‌آیند. صنایع‌دستی زیبا، جاذبه‌های گردشگری، گویش، و حتی غذاهای محلی همگی در ردیف این ویژگی‌ها قرار گرفته و نماد آن منطقه می‌باشند. در این میان، غذاهای محلی سرتاسر ایران یكی از عوامل جذب گردشگران به گوشه گوشه آن است. غذاهایی كه شاید عطروطعم آن حتی بعد از سال‌ها فراموش نشود. استان خراسان نیز همانند دیگر بخش‌های ایران، در كنار فرهنگ غنی و جاذبه‌هایش، غذاهای محلی فراوانی دارد. غذاهایی بسیار خوشمزه كه محبوبیت زیادی در میان مردم منطقه و مسافران دارند. یكی از این غذاها ساطری پلو است. غذایی بسیار دلچسب كه با سفر به این استان می‌توانید از عطروطعم دلپذیر آن نهایت لذت را ببرید. در این مقاله سعی داریم دستور پخت این غذا را برای شما عزیزان بیان كنیم.
مواد اولیه:
برنج: ۳ پیمانه.
گوشت چرخ‌كرده: ۲۰۰ گرم.
كشمش پلویی: ۱ پیمانه.
روغن: به میزان لازم.
زعفران آب‌كرده: یك‌دوم پیمانه.
پیاز متوسط: ۱ عدد.
هویج: ۵۰۰ گرم.
برای شروع كار، برنج را كه از قبل با آب و نمك فراوان خیس كرده‌ایم را در آب می‌پزیم تا نرم شود. سپس، آن را آبكشی كرده و كنار می‌گذاریم. هویج‌ها را بعد از گرفتن پوستشان به‌صورت خلالی خرد كرده و كمی در ماهی‌تابه تفت می‌دهیم. پیاز رنده شده را به گوشت اضافه كرده و خوب با یكدیگر مخلوطشان می‌كنیم. سپس، گوشت را به‌صورت توپك‌های كوچكی درآورده و كمی در روغن سرخشان می‌كنیم. كشمش‌ها را بعد از شستن و كشیده شدن آبشان كمی تفت می‌دهیم. در مرحله بعد همه مواد را با یكدیگر مخلوط كرده و نصف زعفران آب كرده را به آن‌ها اضافه می‌كنیم. در قابلمه‌ای مقداری از برنج آبكش شده را ریخته و روی آن كمی از مواد را می‌ریزیم. این كار را به‌صورت لایه‌لایه ادامه می‌دهیم تا همه مواد و برنج تمام شوند. در آخر، بقیه زعفران را اضافه كرده و اجازه می‌دهیم كه برنج با شعله ملایم دم بكشد. سپس، غذا را در ظرف موردنظر كشیده و سرو می‌كنیم.

 

ساطری پلو خراسان-KATa7HRZ0k

ساطری پلو خراسان-DINkR0CR8w

ساطری پلو خراسان-ByUQKIeu6W