ریپورتاژ آگهی
مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل

مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل

مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل پدر شیخ صفی‌الدین و جدّ پادشاهان صفوی در روستای كلخوران در ۳ كیلومتری شمال اردبیل قرار دارد و به همین دلیل روستای كلخوران گاه به نام این بقعه، «كلخوران شیخ» خوانده می‌شود.
  • 1400/11/30
  • استان : اردبيل
  • شهر : اردبيل
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : در روستای كلخوران در ۳ كیلومتری شمال اردبیل
تلفن : 66059000-021

مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل پدر شیخ صفی‌الدین و جدّ پادشاهان صفوی در روستای كلخوران در ۳ كیلومتری شمال اردبیل قرار دارد و به همین دلیل روستای كلخوران گاه به نام این بقعه، «كلخوران شیخ» خوانده می‌شود. مقبره شیخ كه در اوایل قرن دهم هجری قمری بنا شده است، در وسط محوطه‌ای وسیع مشهور به باغ شیخ، به شكل هشت ضلعی با آجر ساخته شده و دارای ایوان و رواق و بنای داخلی با دو حجره كوچك در دو گوشه جنوبی بنای داخلی است. درِ منبت‌كاری و ورودیِ بین رواق و بقعه دارای اهمیت ویژه‌ای است و از باقیمانده اشعاری كه به خط نستعلیق روی این در كنده شده، تاریخ ساخت آن ۱۰۳۰ هجری قمری ذكر شده است. در این مجموعه برجی شبیه برج مقبره‌ شیخ صفی دیده می‌شود كه احتمالاً مربوط به قرن هشتم هجری قمری است كه شیخ صدرالدین موسی؛ پسر دوم شیخ صفی آن را ساخته است اما اصل عمارت در زمان‌های بعد یعنی همزمان با بقعه شیخ صفی در اوایل قرن دهم بنا گردیده است.

مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل از جمله بهترین نمونه مقابر معماری اسلامی ایران محسوب می‌شود كه سادگی و موزون بودن اجزای آن و تزئین فوق‌العاده در سطوح داخلی این بنا، آن را در زمره شاهكارهای معماری دوره صفویه قرار داده است.

مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل-smdjz38TfO

مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل-zuSQvioREy

مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل-EFf0mRStZc

مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل-xyCqxXanfT

مقبره شیخ امین‌الدین جبرائیل-hljaritZdM