ریپورتاژ آگهی
فاز ۲ بوستان پرواز

فاز ۲ بوستان پرواز

پارك پرواز ، در بالای تپه های ارتفاعات شمال غربی تهران و در شهرك مخابرات واقع است كه هر چند مدت زیادی از احداث آن نمی گذرد، موقعیت ممتاز آن توجه عده زیادی را به خود جلب كرده است . این پارك علاوه بر مساعد بودن برای انجام ورزش های مختلف ، چشم اندازی زیبا از شهر تهران دارد. مساحت این پروژه تقریبا برابر با ۱۰ هكتار می باشد .
  • 1400/11/29
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : استان تهران, تهران-پارك پرواز ، در بالای تپه های ارتفاعات شمال غربی تهران و در شهرك مخابرات واقع است
تلفن : 66059000-021

پارك پرواز ، در بالای تپه های ارتفاعات شمال غربی تهران و در شهرك مخابرات واقع است كه هر چند مدت زیادی از احداث آن نمی گذرد، موقعیت ممتاز آن توجه عده زیادی را به خود جلب كرده است . این پارك علاوه بر مساعد بودن برای انجام ورزش های مختلف ، چشم اندازی زیبا از شهر تهران دارد. مساحت این پروژه تقریبا برابر با ۱۰ هكتار می باشد .

در طراحی این بخش از پارك به پتانسیل های موجود در سایت توجه شده و از آنجا كه سایت مورد نظر دارای شیب بسیار زیادی است كه در بسیاری از نقاط برابر با ۳۵ درصد می باشد، بیشتر ین سطحی كه برای طراحی مد نظر قرار گرفته است به طور عمده در محدوده هایی است كه به نسبت سایر مناطق مسطح ترند و سطح وسیع تر با اختلاف ارتفاعی كمتری را در بر می گیرند.به عبارت دیگر خطوط تراز در این محدوده ها با فواصل بیشتری از هم قرار گرفته اند و فضای مناسبی را جهت طراحی ایجاد میكنند.

مسیرهای حركتی به چند دسته تقسیم می شوند.یك مسیر سلامت در محدوده جانبی پارك در نظر گرفته شده است كه محور حركتی مناسبی جهت پیاده روی مراجعه كنندگان به پارك را ، تامین می كند. مسیر دوم كه به طور شاخص اصلیترین بخش از طراحی است و به شكل یك لوپ بسته حركتی در نظر گرفته شده است ،ناظر را به گره های طراحی شده میرساند.به عنوان مثال گذر از كنار باغ موزه ها با عناوین مختلف و یا برج پرواز و یا میدان فرود .

از آنجا كه از نام پارك بر می آید، حس پرواز در نقاط مختلفی از این سایت ، به هنگام قرار گرفتن در آن نقاط در ذهن تدایی می شود و این مهم به عنوان یك نقطه قوت موثر در طراحی پارك مد نظر قرار داده شده است.در ۲ نقطه از سایت مزبور،منظر گاه هایی در نظر گرفته شده كه یكی در نزدیكی ورودی است و دیگری در بالاترین تراز توپوگرافی موجودمی باشد كه مكان دوم با طراحی شدن سكو و برج پرواز با فرم خاص و تدایی گر خود ،برنقش منظر گاهی تاكید بیشتری میكند.ارتباط این دو نقطه توسط مسیر های درجه دو به میدان فرود میسر می گردد.میدانی كه به عنوان مر كز تجمع این پارك در فضای باز به حساب می آید و بیشترین سطح در یك تراز با عملكرد فضای مكث را ایجاد میكند.به طور كل مسیر های حركتی طراحی شده با عرض حدودی ۶ متر ،منطبق بر مسیرهای موجود در سایت قبل از شروع طراحی هستند.بدین ترتیب حجم عملیات خاكبرداری و خاكریزی مورد نظر تا سطح قابل توجهی كاهش می یابد.مسیر های دسترسی در نظر گرفته شده در شیب های زیاد هم از این قاعده مستثنی نبوده و با توجه به مسیر های ایجاد شده توسط مراجعین ، كه خود مبنی بر مناسب بودن این مسیر ها جهت برقراری لینك ارتباطی بین تراز ها است، طراحی شده است.

در تراز پایین و بالا ی سایت كه مرز مشترك خطی شكلی با پارك دارد بافت مسكونی مشاهده میشود با این تفاوت كه مرز مشترك موجود در تراز بالا ،خیابان با دسترسی اصلی و در تراز پایین كوچه با دسترسی محلی است.در تراز پایین و بالا دو خیابان عمود بر محور اصلی سایت به چشم می خورند كه امتداد آنها و تقاطع این خطوط با پارك ، مكانهایی را مشخص می كند كه در طراحی باید مدنظر قرار داده می شدند.در تراز پایین این نقطه، ورودی دیگری را تامین میكند كه با توجه به مجاورت بافت مسكونی اطراف، نقش موثری در جذب رهگذران به پارك دارد.در تراز بالا نیز ، بزرگترین باغ مو ضوعی در این قسمت طراحی شده كه به عنوان یك نقطه جذاب در پارك و با عملكرد جذب جمعیتی در نوع خود، از اهمیت بسزایی برخوردار است.در انتهای لوپ حركتی در منتها الیه غربی پارك، رمپ با عرض وسیعی -به عرض ۶ متر ،با تبعیت از عرض مسیرر اصلی در نظر گرفته شده كه در ترازهای مختلف فضاهای مكثی با هویت های متفاوتی، ایجاد می كند كه از آن به عنوان باغ موضوعی یاد شده است.رد پای قطعی همین فضاهای مكث در سمت شمالی پارك به چشم میخورد. فرم آزاد ، ارگانیگ و رشته ای خطوط كانسپت طراحی بوده ، خطوطی كه با توجه به پتانسیل های موجود سایت كشیده شده اند تا با بهره گیری از نقاط قوت آن ، در شكلگیری ایده اصلی و به تفصیل در فرآیند طراحی،به كمك آیند.

از آنجا كه در طراحی هر پارك به عنوان فضای سبز شهری باید به تامین پاركینگ توجه كرد،در طراحی این پارك نیز تعداد كافی پاركینگ حاشیه ای و متمركز در نظر گرفته شده است. فضاهای فرهنگی و رفاهی دیگری مثل كافه تریا و… نیز در حوالی منظرگاه های اصلی در نظر گرفته شده است كه محیط مناسبی را جهت استراحت و مكث فراهم آورده و بر عملكرد این فضاها تاكید میكند.

 

فاز ۲ بوستان پرواز-CY40yeViQ7

فاز ۲ بوستان پرواز-eKSKAi97Vd

فاز ۲ بوستان پرواز-ql052tmtLM