ریپورتاژ آگهی
روستای جلیسه

روستای جلیسه

روستای جلیسه ، دهكده ای است ۲۲۰ خا نواری كه در ارتفاعات دیلمان واقع شده است . در پی گذشتن از سیاهكل ـ اسپیلی ـ میكال ـ گولك ـ پیر كوه ـ ملا محله قدم به خاك پاكش خواهیم گذاشت
  • 1400/11/29
  • استان : گيلان
  • شهر : سياهکل
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : استان گیلان, سیاهكل-روستای جلیسه ، دهكده ای است ۲۲۰ خا نواری كه در ارتفاعات دیلمان واقع شده است
تلفن : 66059000-021

روستای جلیسه ، دهكده ای است ۲۲۰ خا نواری كه در ارتفاعات دیلمان واقع شده است . در پی گذشتن از سیاهكل ـ اسپیلی ـ میكال ـ گولك ـ پیر كوه ـ ملا محله قدم به خاك پاكش خواهیم گذاشت. ساكنان این روستا به زبان كردی (كرمانجی-شمال خراسان) صحبت می كنند كه در آن منطقه زبانی خاص است و این روستا را از بقیه متمایز كرده است! و اغلب به كشاورزی و دامپروری میپردازند و كارهای چون زنبور داری نیز رواج دارد! بخشی از مردان خوانوار در زمستان برای كسب درامد به مناطق جلگه ای گیلان روی می آورند و بخش عمده جوانان به دنبال كار مسافر تهران می شوند!!! جلیسه علاوه بر اینكه بسیارزیبا ست از پیشینه تاریخی بسیار غنی ای نیز برخوردار است .از آنجا كه اقوام بسیاری از جمله دیلمیان قبل از اقوام كرمانج در این منطقه سكنت داشتند تاكنون بقایای تاریخی بسیاری در این منطقه یافت شده و … همچنین امامزاده ابراهیم بن موسی كاظم(ع) معروف به امام زاده تورار كه قدمتش به عصر سلجوقی بر میگردد گل سر سبد این روستاست و اهالی برای ایشان احترام خاصی قائلند. این امامزاده نیز از غارت نامردان بی نسیب نمانده و نامردمانی ناآگاه اشیای تاریخی و گران قیمت درون دیوارهای آن را كنده وعلاوه بر غارت آنها معماری زیبا و تاریخی تورار را نیز خراب كرده اند .

نقشه ماهواره ای و ریز روستای جلیسه را در تصاویر میبینید كه در آن رود جلیسه-موقعیت مكانی دقیق روستا و امامزاده تورار مشخص است. لازم به توضیح است كه كلام جلیسه منطقه ای است كه هم اكنون “حاجبونك” خوانده میشود. در نقشه اول موقیت جلیسه نسبت به شهر های بزرگ نشان داده شده كه بعد از سیاهكل وارد منطقه دیلمان شده و پس از طی روستاهایی همچون: اسپیلی-میكال-گولك-بنه زمین-پیركوه-ملامحله-چمچال-به دهكده ما میرسیم.از روستاهای اطراف جلیسه میتوان پیشكیلجان-كلیشم-وسمه جان-كلاك و. . . را نام برد.

روستای جلیسه-Z49rI5D8yK